QUIS UT DEUS ?!

ponedeljek, 21. november 2016

SV. LUDVIK IX. O SPODOBNEM OBLAČENJU

Sv. Ljudevit, kralj o prikladnom odijevanju


Čitamo u Joinvilleovom Životu sv. Ljudevita kako je na Bijelu nedjelju svetački kralj Francuske slavio blagdan sa svojim vitezovima u Corbeilu. Razvila se rasprava između Joinvilla, kraljevog upravitelja i nekih drugih vitezova na temu pristojnosti određene vrste odjeće: 


“Jedne Bijele nedjelje svetački kralj bio je u Corbeilu, gdje su se okupili svi vitezovi. Sišao je nakon večere na dvorište ispred kapelice i stajao na vratima razgovarajući s bretanjskim grofom, kada je gospodar Robert de Sorbon došavši tražeći mene, uhvatio rub mog ogrtača te me  odveo kralju. 

Tada sam rekao gospodaru Robertu: ‘Dobri moj gospodine, što vi želite od mene?’ 
Odgovorio je: ‘Želim te upitati, kada bi kralj sjedio u ovom dvorištu, a ti bi otišao i sjeo na klupu, na mjesto koje je više od njegovog, zar ne bi trebao biti ozbiljno okrivljen što si to učinio?“ Rekao sam mu da bi trebao. ‘Onda,’ rekao je, ‘ti sigurno zaslužuješ prijekor jer si bogatije odjeven od kralja, budući da nosiš ogrtač od fine zelene tkanine s krznenim obrubom, a on ne nosi nešto takvo.“

‘Gospodaru Roberte,’ odgovorio sam mu, ‘Ja, ako mi dozvolite da kažem, ne činim ništa krivo time što nosim zelenu tkaninu i krzno jer sam naslijedio pravo na takvu odjeću od svojeg oca i majke. Ali vas, s druge strane, treba okriviti, jer su vaša oba roditelja bili pučani, vi ste napustili njihov stil odijevanja i sada nosite finije vunene tkanine od samog kralja.’ Zatim sam uhvatio rub njegovog ogrtača i onoga koji je nosio kralj i rekao gospodaru Robertu, ‘Pogledajte govorim li istinu ili ne.’


U tom trenutku u spor se umiješao kralj, zajedno sa svoja dva sina, uzimajući prvo jednu stranu, zatim drugu, u raspravi o  tome što se pristoji u odijevanju, pogotovo kod ljudi s autoritetom i visokim položajem, a kada je nešto previše. 

Kralj je na kraju stao na stranu Joinvillea, priznajući da je u redu za čovjeka nekog položaja odijevati se prema njegovom zvanju i da zaista nije prikladno odijevati se niže od svog staleža zbog lažnog osjećaja poniznosti. 


On zaključuje ovim savjetom: ’Kao što upravitelj [Joinville] ispravno kaže, vi se trebate dobro odijevati i to na način koji odgovara vašoj situaciji, tako da vas vaše žene još više vole i da vas vaši ljudi još više poštuju. Jer, kao što je jedan mudar filozof rekao, naša odjeća i naš zaštitni oklop trebaju biti takve vrste da stariji ljudi s iskustvom ne mogu reći da smo previše potrošili na njih, niti da mladi neiskusni ljudi mogu reći da smo potrošili premalo.’



Sv. Ljudevit zagovara umjerenost u odijevanju, ne trošeći niti previše novaca na odjeću koja je razmetljiva niti premalo tako se izgleda oskudno. Ali primijetite da tu umjerenost za sv. Ljudevita određuje stalež u životu. Uvijek se odijevajte umjereno, ali „na način koji odgovara vašem staležu.“ Prinčevi ili prelati ili osobe od autoriteta nisu umjereni ako odbace odjeću i ogrtače koje označavaju taj autoritet. Čovjek se mora odijevati prema svom položaju, “tako da vas vaše žene još više vole i vaši ljudi još više poštuju.” Dublji smisao toga je da se umanjuje poštovanje prema osobi ako se ona ne odijeva prema svom položaju. 



Da, umjerenost uvijek treba vježbati, i prema pouci sv. Ljudevita umjerenost izgleda različito za one na različitim položajima u životu. Puko pretvaranje da nismo na nekom položaju prihvaćajući način odijevanja onih s nižeg položaja nije poniznost.